Sjötorp > Kristinehamn 26 juni

Åter en tidig avfärd. Vi var först till den sluss som skulle hissa ner oss till Vänern. Klockan 09:03 körde vi in i slussen. Slussvakten ropade att han strax skulle komma och sänka ner oss. Han skulle bara hjälpa en person som behövde hjälp att registrera sig för kanalfärden (en norrman).

Sen dök det upp en kille som undrade om han kunde slussa ut för att bogseras till Mariestad för motorreparation och sedan komma tillbaka och slussa in igen, trots att han redan slussat in en gång. Han gjorden lång utläggning om sina problem. Det visade sig att han hade t.o.r.- biljett. Så slussvakten berättade att han får slussa in-och ut så många gånger han vill, eftersom biljetten även är säsongsbiljett!

Inte 7 – 15 m/s

Till slut blev vi utslussade och kunde plocka bort och packa ner alla fendrar. Klockan 10:30 kunde vi styra ut på en mycket vindfattig sjö.

Vi hade 31 sjömil framför oss. Prognosen var att vinden skulle öka successivt under dagen med mycket kraftiga byvindar.

Det gick en lätt dyning från Dalbosjön (= västra delen av Vänern). Den lilla vind som kom var sydlig, dvs medvind. Vi rörde oss knappt med bara seglen uppe.

Ju längre norrut vi kom desto jobbigare blev dyningen. Trots att vinden ökade till 5 m/s så slog dyningen ur vinden ur seglen.

Det var varmt. 29 grader nere i ruffen.

Äntligen fick vi användning av paraplyerna. Men inte mot regn utan mot sol. Det blev otäckt varmt när vi gick för motor, exakt lika fort som det blåste åt samma håll.

Monument av Picasso. Vid inloppet till Kristinehamn.

Och det blev motorgång hela vägen.

Det är en mycket lång led in till handelshamnen, sen ytterligare en bit uppströms Varnan, en å, eller älv som det kallas här.

Vi fick en bra plats i gästhamnen utmed kajen, nära servicehuset.

Sen blev det promenad genom den vackra gamla staden.

Kyrka anno 1850-talet. En riktigt stor en.
När det är varmt är det nödvändigt med glass!

Nu blir vi kvar här några dagar. En utflykt till Karlstad är planerad, där det pågår SM-tävlingar i olika sporter.

Och så stuvar vi om i båten, så det blir plats för gasten Malte.

Mariestad

Kustbevakningen ute och spanar på Vänern

Skärgården mellan Sjötorp och Mariestad är består mest av grynnor och grundområden och farleden är trång. Att kryssa den vägen är bara för lokalbefolkningen. Vi hade motvind och gick för motor.

På vägen mötte vi ”slusskompisarna” från Linköping. De hade varit in till Mariestad och vänt. Nu ska de högsäsongslussa tillbaka till sin hemstad.

Bekant båt från Linköping
18 meter segelfri höjd

Båtar högre än 18 meter får göra en rejäl omväg runt Torsö, om de vill åka till Mariestad.

En utmärkt gratisplats i Mariestad

Tack vare att båtgrannen Sören i Oxelösund har bra kontakter i Mariestad, så fanns en perfekt gratisplats till oss vid framkomsten.

Malte granskar Rododendron i järnvägsparken

På bryggan i Mariestad stod Monica som just anlänt till gästhamnen. Efter en god lunch tackade vi av Janne för utmärkt gastande och trevligt sällskap. Han tog Nisse (Monicas bil, en Nissan) hem till Nyköping.

Efter en del inköp på matvaruaffären plus en mjukglass, blev det dags att sova.

Bilder och videoklipp från seglingen

Fel
Detta videoklipp finns inte

Mot horisonten

Vänern är en större sjö än man kan tro. Antal öar beräknas till 22.000 st, att jämföra med Stockholms skärgård som består av 30.000 st. Befinner du dig mitt ute på Vänern ser du inte land åt något håll.

Så i dag kommer vi att sikta mot horisonten. Exakt var vi hamnar lämnar vi lite åt slumpen (eller vindriktningen för att vara exakt).

{Foto: Fias Kraft och Hälsa}

Exit Göta Kanal

I dag slussar vi den sista slussen i Göta Kanal och går ut på Vänern. Målet är Mariestad.

I Mariestad kommer vi att ligga still 2 nätter, och passa på att åka t.o.r. Nyköping. Det har väl samlats några räkningar i brevlådan gissar jag.

I Mariestad kommer gasten Janne att mönstra av. Inte nog med att Janne gjort ett utmärkt jobb för oss under resan från Vadstena – han har även hjälpt ett flertal andra slussbesökare att förstå slussandes mysterier! Hjärtligt tack för hjälp och sällskap!

200-tons pråm in i kanalen

{Foto Janne}

Kanalbåten London kom in i går till vår hamnbassäng. Paret ombord bor på båten. De kommer närmast från Berlin.

Brandröken

Brandröken kommer från en ö utanför Sjötorp. Det är Länsstyrelsen som gör en miljöförbättring. Turister flydde Sjötorp i går och en proteststorm har blossat upp (!). Någon har polisanmält saken.