Norrkvarn > Sjötorp 24 juni

Rogstads bro

För ovanlighetens skull var vi färdiga för slussning redan kl 9. Det var helt lugnt på de övriga 4 båtar som legat över natten Norrkvarn. Förhoppningen om att vi skulle få gå först och ensamma genom Norrkvarns övre sluss grusades kvart i 9. Skepparen på den gigantiska 2-mastade finska båten frågade om vi ville ligga bakom dem i slussen! Nej, vi väntar, svarade jag.

2-mastaren gick in i slussen. Vi avvaktade en liten stund, tills portarna var stängda och vattnet började forsa ur slussen. Då körde vi fram och visade att NU vill vi slussa! Då kastade sig slussvakten på en cykel och körde i Tour de France-fart till nästa sluss.

10 minuter senare kom en arbetsledare och meddelade att man tyvärr var en man kort i bemanningen i dag. Men strax skulle vi få köra. 2 minuter senare nytt besked – en motorbåt är på väg mot slussen, så jag låter den gå in i slussen först, eftersom vattennivån är på hans nivå.

Vid 10-tiden kommer vi äntligen in i slussen, som var en dubbelsluss. Sen avverkade vi dubbelslussar, broar och enkelslussar i ett rasande tempo, alldeles själva.

(Video) En minut på Göta Kanal.

När vi kom till den första av Sjötorps 7 slussar tog det stopp igen. Vi hade kört ikapp 2-mastaren som i singelfart tog sig ner i dubbelslussen (Sjötorp 7-6). Sen kom det mötande trafik. Under tiden vi väntade kom den tyska HR29:an ikapp.

Sjötorp nedre bassäng

Vi kamperade ihop med tysken resten av slussarna och broarna fram till Sjötorps nedre bassäng, där vi nu ligger förtöjda för natten. Det är nu fullt i gästhamnen, möjligen skulle ytterligare en liten Maxi 84 kunna klämma sig in.

Vi sprang på tyskarna på HR29:an. Det visade sig att det är två systrar som startade från hemmahamnen i Kiel i början av maj. Efter strandhugg på Rügen och Bornholm så har de seglat utmed ostkusten upp till Oxelösund. Där kom skepparens make med tåget. Han har biljett bokad på färjan Göteborg-Kiel, så de har tydligen inte så mycket tid för avvikelser från rutten.

(video) Det läcker!

I morgon tar vi den sista enkelslussen ner till Vänern, 43,8 meter över havet. Första etappen blir lång. 32 sjömil, till Kristinehamn. Vinden ska vrida från syd till väst och öka från 3-(7) till 5-(12). (Byvind). Dagen därpå ska en ny gast mönstra på 😊

Ut på Vänern!

Vi befinner oss mitt emellan Väst och Ostkust.

Det har varit en fantastisk upplevelse att åka på Göta Kanal – igen!

Att köra under ”bokningstid” som vi gjort är ganska annorlunda mot ”högsäsong”.

Man åker ett gäng och man möter nästan inga båtar.

Man startar vid 8 eller 9 och kör till sen eftermiddag eller kväll.

På fem dagar har vi åkt från Mem till Sjötorp. År 2018, när vi åkte under högsäsong, tog samma resa tio dagar. Inte konstigt att vi varit trötta och lite mörbultade på kvällarna!

Vi har alla tre blivit bättre och bättre på att få allt att fungera säkert och smidigt. Så sent som i dag kom vi på metoder som underlättade slussningen.

Egentligen är det synd att kanalåkandet tar slut nu – just som vi blivit kanalproffs!

All heder åt gastarna Janne och Malte alltså!

I dag ska vi glida igenom de sista tre slussarna, ut på Vänern. Kursen sätts sedan mot Mariestad.

Tack vare min utomordentligt trevliga hamngranne i Oxelösund, Sören, så har vi en gratisplats vi kan använda i Mariestad!

I Mariestad kommer Janne att mönstra av. Monica började sin semester i går och kommer nu bilande till gästhamnen.

Vi stannade på Kanalen!

Paus i väntan på slussning

I dag blev det ovanlig långa väntetider i slussarna.

Det berodde till stor del på att Göta Kanals högsäsong inleddes i går. Det fick till följd att vi började möta båtar som skulle slussas uppåt.

Till en del berodde det på att slussvakterna bestämde att de två STORA motorbåtarna skulle på före oss tre småbåtar.

Till Sjötorp kom vi ca 17, en timme efter beräknad ankomsttid.

Båda de två båtar som slussade med oss har haft motorproblem.

Segelbåten till vänster kommer att få hemmahamn i Göteborg

Den segelbåt som startade i Nyköping för att gå till Göteborg fick i dag problem med kylarvattnet, det löste de kvickt medan vi väntade på slussning. För ett par dagar sedan hade samma båt problem med drivaxeln, pga att sjögräs fastnat på axeln/propellern troligen. Det löste man genom att lyckas låna verktyg. I dag fortsatte de till Mariestad för att lämna av en besättningsman. Sen fortsätter de till Lilla Bommen i Göteborg, som blir båtens hemmahamn.

Hemmahamn Linköping

Det fina lilla motorbåt som startat i Linköping har vid flera tillfällen fått problem med värmeväxlaren/glykolen. Olika kylvattenslangar har lossnat. Men de har löst alla problem och tuffar nu vidare till vändpunkten i Mariestad – för att sedan vända tillbaka samma väg hem.

Tufft jobb för gastarna!

Att slussa nedåt är löjligt enkelt. Enda kritiska momentet är när gastarna ska hoppa av båten i farten vid ingång i slussen. Jag ökade svårigheten gradvis genom att köra lite fortare in i slussarna varje gång – men gastarna fixade det galant. Det var inte förrän jag började gå längre ifrån kajen som de började knorra lite…

Sista slussen spar vi till i morgon

Vi valde att stanna inne i kanalen genom att lägga till i den övre bassängen i Sjötorp. Egentligen får man inte det, eftersom vi bara köpt konvojbiljett där man i dag skulle gå ur kanalen.

I morgon låtsas vi vara högsäsongkunder och slussar ut de sista tre slussarna ut i Vänern.

Mitt i bilden ligger vi förtöjda i boj, i den övre hamnbassängen.

Sista etappen på kanalen

Töreboda

Regnet avtog så småningom. I dag tisdag ser ut att bli solig, om än ganska kylig.

Hur det gick i fotbollen vet ni ju redan…

Nu lämnar vi Töreboda och följer kanalen den sista biten via Lyrestad, till Sjötorp vid Vänern. På den 19 km långa etappen ska vi passera 19 slussar. Fast nu går det nedåt, vilket är betydligt enklare.

Nu har högsäsongen startat i Göta Kanal. Det innebär att vi kommer att börja möta betydligt fler båtar.

Exit Göta Kanal

I dag slussar vi den sista slussen i Göta Kanal och går ut på Vänern. Målet är Mariestad.

I Mariestad kommer vi att ligga still 2 nätter, och passa på att åka t.o.r. Nyköping. Det har väl samlats några räkningar i brevlådan gissar jag.

I Mariestad kommer gasten Janne att mönstra av. Inte nog med att Janne gjort ett utmärkt jobb för oss under resan från Vadstena – han har även hjälpt ett flertal andra slussbesökare att förstå slussandes mysterier! Hjärtligt tack för hjälp och sällskap!

200-tons pråm in i kanalen

{Foto Janne}

Kanalbåten London kom in i går till vår hamnbassäng. Paret ombord bor på båten. De kommer närmast från Berlin.

Brandröken

Brandröken kommer från en ö utanför Sjötorp. Det är Länsstyrelsen som gör en miljöförbättring. Turister flydde Sjötorp i går och en proteststorm har blossat upp (!). Någon har polisanmält saken.