Välkommen till ”PerMonick”

E421D822-BD3B-498D-8643-00A4972257D5

Bloggen handlar om segelbåten PerMonick och seglingar i Sverige och på Åland åren 2018 – 2022.

Sommaren 2022 gick seglingen genom Södertälje kanal till Mälaren och Birka. Midsommar firades i Stockholm, Wasahamnen. Från Stockholm seglade vi via Furusundsleden, över Ålands hav till Eckerö. Vidare runt norra Åland, till Åbo och till Helsingfors. På återvägen stannade vi i många gästhamnar i Åbo och Ålands skärgårdar – Utö och Kökar t.ex. Vi fortsatte till Mariehamn där vi stannade flera dagar. Därifrån gick seglingen via Rödhamn över Ålands hav till Norrtälje. Vi besökte bl.a. Svenska Högarna och Sandhamn på återvägen.

Sommaren 2021 startade vi slussning i Göta Kanal vid Mem den 22 juni. Eftersom det var försäsong i kanalen körde vi i konvoj hela kanalen på 5 dagar. Efter passage av Vänern åkte vi Trollhätte kanal ner till Göteborg. Där firade vi midsommar.

Efter Göteborg seglade vi norrut till vändpunkten i Strömstad. Tanken på att ta oss till Halden i Norge fick vi skippa pga inreserestriktionerna i Norge (pga Covid).

På hemvägen passade vi på att besöka Syd Koster och Väderöarna, samt en mängd kända gästhamnar i Bohuslän. Efter att vi rundat Skåne seglade vi utmed ostkusten tillbaka till Oxelösund. Förutom min Monica hade vi de erfarna gastarna Malte, Janne, Mia, Christer  B och Eva-Charlotte B med på olika etapper under sommaren.

Seglingen 2020 startade på midsommarafton. Monica och jag ägnade fyra veckor till att lugnt segla söderut, med mål i Ystad. Gästgast under några dagar, från Västervik till Oskarshamn, var Christer B. På returfärden gastade Malte, Christer S och Janne N under var sin etapp.

Under sommaren 2019 seglade jag norrut, från Oxelösund till Örnsköldsvik (via Höga Kusten). På hemvägen seglade vi öster om Åland.

Länge ner i bloggen hittar du min berättelse om vår resa genom Sverige under sommaren 2018. [Observera att nästan alla bilder från sommaren 2018 är borttagna ur bloggen av utrymmesskäl. ]

Under ”meny” hittar du uppgifter om båten, om mig inklusive syfte och mål med bloggen samt kontaktuppgifter.

Nedan finns blogginläggen, presenterade med det senaste först.

En dag i Motala, 21 juni

På promenad

I går flyttade vi båten från sportbaren till bryggan längst ut. Det skulle ju bli avtagande vind, så vi räknade med att det skulle bli en lugn natt.

Dock så ökade vinden och vågorna slog mot flytbryggan. Det gick att sova men det var gungigt. Så före frukost flyttade vi tillbaka ”till sportbaren”.

Eftersom prognosen var att vinden skulle öka skippade vi turen till Vadstena, vi har den hamnen i planeringen för returresan. Istället låg vi kvar i Motala.

Vi började dagen med en långpromenad till ”Lokverkstan”. Där låg tidigare Motala Verkstad. Att man producerade stora grejer där kan man ana när man på den gamla traversen kan läsa att den kan (kunde) lyfta max 70 ton. Man har haft en bred produktmix; Ånglok, handelsfartyg, mudderverk, färjor, ångmaskiner, krigsfartyg, slussportar, broar mm mm.

Gles trafik på kanalen

När vi gick in i Göta kanal var det ju första dagen för ”drop-in”-trafik. Då var det många (>30) som startade kanalturen. Många hade bråttom och avverkade många slussar per dag. Några (t.ex. vi) tog det lugnare och körde korta dagsetapper. Det har alltså varit ganska glest med båtar, som vi sett. Vi har bara mött några enstaka båtar.

De flesta båtar som går västerut, från Mem till Sjötorp är tyska. Som tvåa kommer de finska båtarna. Först på tredje plats, långt efter täten, kommer de svenska båtarna. Efter midsommar ökar mängden svenska båtar säger slussvakterna.

Först i dag kom de mötande båtarna. Ser ut som om båtar från Norge leder, tvåa är tyska, tätt följt av svenska båtar. På vår brygga nu i kväll ligger fyra norska båtar.

Kaffepaus

Vi tog en kopp kaffe vid strandkanten.

Fantastiskt museum

Vi ägnade nästan en timme åt Motormuseet. Namnet täcker inte på långa vägar ”sortimentet”. Nostalgi-museet vore ett bättre namn. Här hittar man bilar, mopeder, motorcyklar, cyklar, räknemaskiner, skrivmaskiner, radioapparater, skivspelare, bandspelare , datorer, mobiler plus gamla bilverkstäder och mycket mer tillverkade från 1800-talet och fram till nästan nutid.

I morgon är planen att vi ska segla över Vättern till Karlsborg. Vindprognosen ser ok ut. NV 3-8 m/s. Vi borde kunna segla dikt bidevind (*) över.

*) Förklaring för motorbåtsåkare och landkrabbor:

Dikt bidevind är en maritim term som betyder att ett segelfartyg seglar så nära vinden som det överhuvudtaget är möjligt.

Här är en snabb förklaring av de två orden:

  • Dikt: Betyder i sjötermer ”helt”, ”maximalt” eller ”så mycket som möjligt” (exempelvis dikt babord = maximalt roderutslag åt vänster).
  • Bidevind: Att segla med vinden kommande snett framifrån.

När man seglar dikt bidevind skotas seglen så hårt det går för att båten ska kunna ta höjd och röra sig så mycket mot vindens riktning som båtens konstruktion tillåter.

Borensberg > Motala, 20 juni

Borensberg kl 06:10

Vi började dagen med en promenad i Borensberg. Det var en fantastiskt fin morgon. Helt vindstilla och sol.

Det var ingen brådska med frukosten. Dagens mål var Motala. Först skulle sjön Boren (7 sjömil) passeras, det tar 1,5 timmar. Därefter en slusstrappa på 6 steg, tre broar varav en järnvägsbro. Slussen i Motala räknas knappt på nivåskillnaden knappt är mätbar. Beräknad totaltid 3 timmar.

Ett regnväder med åska skulle komma till Motala vid 14-tiden.

Vi lämnar Borensberg

09:30 lämnade vi den fina gästhamnen i Borensberg. Då borde vi ha god marginal för att komma fram till Motala innan regnet.

Hopp-i-land-gasten

Uppslussningen gick galant. Och fort. Vi hade en finsk segelbåt, Flaxen, med oss i slussen. Vi slussade tillsammans med den båten alla slussar från Söderköping till Jolla Chokladfsbrik i Vänneberga.

Lokverkstaden Motala

Vi fick vänta i 25 minuter på järnvägsbron.
Motala

Kl 12:48 stannade vi i Motala. Vi hann sätta upp akterkapellet, köpa varsin glass och gå tillbaks till båten. Då kom skyfallet. Men vi fick ingen åska över oss. Vid Borensberg var det några blixtnedslag, men vi hörde bara mullret.

Publikhav framför storbildsskärmen

Vi fick inga bra platser för att titta på Sverige-Nederländerna i parken. Så vi tittade via datorn i båten.

Före matchen var stämningen så hög i den pub som låg alldeles intill vår båtplats – att vi flyttade till ett lugnare ställer.

I morgon ska vi segla över Vättern.

Berg > Borensberg, 19 juni, midsommar

När slussen öppnade kl 9 stod vi vid ICA och köpte lite kompletterande varor.

Kl 10;15, nu får vi snart börja slussa

Vi fick slussa alldeles för oss själva, hela dagen ända fram till Borensberg.

Regnet hängde i luften på fm, men sedan klarnade det upp.

Hej hej!

Efter 5-6 områden med slussar blir det det ett mer öppet landskap med många broar.

Kanalbåt, går åt vårt håll

Förvarning om bro. 400 meter förvarning
Skaplig villa med kanalutsikt

Vår biljett visar att vi får åka t.o.r. Biljetten gäller även som säsongsbiljett.

Wilhelm Tham passerade oss i Borenshult

Wilhelm Tham förtöjde för natten 20 meter från oss.

Vi riggade båten för fest, plockade fram sill, lök och lax och hälsade Robert ombord för midsommarfirande med knytkalas.

Det blev en mycket trevlig kväll i solsken.

I morgon åker vi till Motala. Det är ett gäng dubbelslussar i Borenshult plus en mindre sjö som ska passeras. Gångtid ca 2,5 timmar.

Norsholm > Berg, 18/6

Båtarna köar för sluss och järnvägsbro

I dag tog vi sovmorgon. När vi tittade ut kl 8 låg redan ett par båtar och väntade på slussen, som öppnade kl 9.

Järnvägsbron öppnas

Lagom som vi gått ut från kajen för att lägga oss i kö, så började det regna. Men vi hade gott om tid att ta på oss regnställen. Regnet upphörde efter en kvart, men vi behöll regnställen på i den kyliga vinden.

Vi var tre båtar som slussade samtidigt. Varav en 2-mastad bjässe med finsk flagg.

Vi fick vänta 20 minuter på en lucka i tågtrafiken. Slussvakten meddelade sedan att vi hade 5 minuter på oss att passera järnvägsbron sedan den öppnat. Alla var på tå och vi tog oss ut på 2 minuter och 20 sekunder.

Roxen

Klockan 10:30 kunde vi öka varvtalet och styra ut på Roxen. Nu hade vi 15 sjömil och 3 timmar framför oss innan vi var framme i Berg. Som jämförelse är Bråviken ca 7 sjömil bred vid yttre farleden.

Vinden ökade. Vi hade 7 m/s vid Norsholm. Framme i Berg blåste det 9, med byar på 12 m/s.

Det gick ganska hög sjö och vi hade motvind. Så PerMonick stampade i sjön och en del vågor sköljde över däck. Undertecknad hade slarvat med att låsa fördäcksluckan, när mörkläggningsduken togs bort. Därför var det ganska blött i förpiken. Men med värmaren på full värme, styrd till enbart förpiken, så var allt torrt när vi väl hade slussat upp till bassängen i Berg.

Fler gastar!

Efter en stunds väntan går vi in i slusstrappan med två andra båtar. Nu hade vi 7 slussar att avverka.

Eftersom vi låg i bakre delen av slussen var det ganska lugnt. Trots att slussvakten öppnade portarna så vattnet sprutade.

Efter ett par slussar kom Monica och Ewa nedför slänten intill slussarna. De fick varsin flytväst och en snabbkurs i slussteknik. Då fick skepparen 3 gastar att dirigera för att få linorna på plats.

Lugnt i gästhamnen

Efter en matbit på näraliggande restaurang vinkade Monica och undertecknad av Tommy och Ewa, som mycket snällt skjutsade Tommy hem till Nyköping.

Tommy och jag har haft fyra mycket varierande dagar på färden från Oxelösund till Berg. Vi har förutom seglade och slussande hunnit med flera fotbollsmatcher (VM pågår) och många långa diskussioner om hur vi hade det under tidningsbranschens guldålder. Skepparen tackar för fyra roliga dagar!

Där slussade vi upp i dag

Under fredagen, midsommar, kommer Monica och jag att ta oss från Berg till Borensberg. Det är 11 sjömil (22 km), 16 slussar och 6 timmars beräknad gångtid.

Söderköping > Norsholm

Frukost med utsikt i Söderköping

I dag tog vi sovmorgon. Vi lät de mest stressade båtarna lämna hamnen innan vi gav oss av.

Det blev mycket köer och väntetid i kanalen i dag. Dels var det många båtar som nu kört in i kanalen när man öppnat för drop-in, dels är det många nyanställda som nu introduceras i jobbet av de mer erfarna arbetskrafterna. Det gör att en del slussvakter behöver serva ett par slussar. Totalt tar man in ca 100 sommararbetare, de flesta skolungdomar.

Väntar på att bron över E22 ska öppna. Det sker varje hel och halv timme.

Totalt blev det 11 slussar i dag. De första 9 slussarna hade vi sällskap av tre båtar, en finsk och två tyska. Den finska båten och vi var segelbåtar, så vi fick ligga främst i slussen (för segelbåtar har vinsch).

Bra ställe för kaffepaus med glass

Vi stannade vid Jollla i Wenneberga. Dels fick vi gott kaffe och mycket god glass dels slapp vi de andra båtarna.

Väntbryggan vid Jolla

Efter kaffepausen blev det långa avsnitt utan slussar, så vi kunde vila ut lite. Efter slussen Brådtom (ja, den heter så) var det bara en broöppning kvar till Norsborg. På samma sträcka passerade vi med god marginal under E4:an.

Diana på väg in i Norsholm

Vi hittade en bra plats i Norsholm, alldeles intill dieselpumpen. Så efter restaurangbesök och kompletterande inköp (kryddor) i handelsboden passade vi på att fylla på diesel (15 liter) samt vatten (35 liter).

Det har varit soligt hela dagen, då tuben AfterSun fick användas på kvällen.

I morgon torsdag åker vi till den första etappens slutpunkt, Bergs slussar.

Rusning in på Göta Kanal!

Grupp 2 formerar sig för inslussning

Natten var lugn i Mem. Vi vaknade av väckarklockan kl 07:30. Efter frukost riggades båten för slussning. Alla fendrar hängdes ut , med tygskydden avtagna.

Den förliga sluss-linan är 20 meter lång. En ögla med pålstek läggs över en förtöjningsring, andra eller tredje ringen framför båten. Linan går genom ett block, som är fäst i knapet i fören. Linan går vidare akterut till skotvinschen. Där vinschas båten förut vartefter vattnet i slussen höjs.

Linan i aktern, som också har en ögla med pålstek läggs över en ring nära aktern. Linan fästes i båten och får ligga fast under hela slussningen.

Det var ca 25 båtar som köade för att komma in i slussen. Vi hade en fördel att ha en liten båt, som gick att klämma in mellan alla 40+ fotare. Det gjorde att vi kunde åka med grupp 2. Vi var båt nr 7 att slussa i dag. Trots det var vi inte framme i Söderköping förrän kl 12:40. Kanalen öppnades kl 9, men det var många som skulle checka in, där personalen hade väldigt mycket att berätta om regler och tips.

Vi var tre båtar i grupp2. Det var en ung gast på grannbåten!

Vi mötte en turbåt i en kurva. Då fick vi passera varandra styrbord mot styrbord – det har jag inte varit med om tidigare. Turbåtarns vill ha ytterkurva.

Framme i Söderköping.

På eftermiddagen pågick Söderköpings stadslopp med mängder av löpare (och gångare).

Fullt med båtar och fullt med löpare.

Juni passerade på kvällskvisten, på din väg från Göteborg till Stockholm. Diana är på väg åt andra hållet.

I morgon onsdag är planen att segla Söderköping > Norsholm, med 11 slussar.

Nu har vi startat årets segling

Vi var omringade av regnmoln över Bråviken

Med en N-NO vind på 3-5 m/s var det lätt att länsa från Oxelösund över Bråviken.

Tommy är gast första etappen till Bergs slussar. Det är för Tommy mycket välkända vatten vi seglar på.

Vi fick en rejäl regnskur, men det var vi klädda för.

Sista biten över Bråviken var det rätt mycket dyning men det klarade vi lätt.

När vi girade upp på Slätbaken och passerat Capella Ecumenica fick vi börja kryssa. Vinden var ostadig med vindvridningar och blev byig. Det var väl en kombination av bymolnen och terrängen som gjorde det.

Vinden avtog och vi körde motor genom Ettersundet och förbi Stegeborgs slottsruin.

Vi ligger som tredje båt vid kajen i Mem

Framme vid Mem låg det 20 båtar. Vi fick lägga oss utanpå en tysk båt. De hade kommit tidig och hade redan checkat in och fått dekalen, som visade att de ska gå hela kanalen.

Efter att ha klättrat över båtarna innanför oss tog vi en promenad. Men så upptäckte vi att regn var på väg så vi skyndade oss tillbaka till PerMonick och akterkapellet.

Regnet det bara öser ner

Datorn kopplades upp och vi tittade på nät IFK Norrköping vann över Varberg.

I morgon öppnar Göta Kanal för högsäsongen och drop-in. Blir spännande att se hur lång tid det tar för slussvakterna att få in alla båtar genom slussen. Det brukar vara 4 båtar/slussning.