



Under färden till Forsvik ägnade lite tid till att preppa båten inför slussningen. Forsviks sluss var den första man byggde i hela Göta kanal-projektet. Slussen är inte grävd, utan uthuggen ur ett berg. 500 man (indelta soldater) genomförde jobbet som tog 3 år. Slussen invigdes 1813. Trots allt jobb så är den ganska läskig att slussa i. Slussväggen är allt annat än slät. Vassa stenkanter sticker ut från den skrovliga väggen. Den södra väggen är slätare.

Efter Forsvik åkte vi över sjön Viken till Tåtorp, där det finns en manuell sluss med bara 20 cm nivåskillnad. Men nu går det utför! Över sjön Viken åkte vi 91,8 meter över havet.

I dag valde vi att stanna vid Vassbacken. 9 båtar fick plats, där beskrivningen säger att 12 ska få plats utmed bryggan. 4 stycken 45-50-fotare tog upp mycket plats…




Vi tog en promenad utmed kanalen och hälsade på en flock får, passerade ställplatsen för husbilar (många bilar var det) samt spelade en runda på en rolig minigolfbana.
Det har varit behagligt varmt i dag, mycket tack vare den svaga motvind vi haft hela dagen.
I morgon ska vi stanna till i Töreboda för shopping. Sen planerar vi att fortsätta till Norrkvarn, som vi inte stannat vid under våra två tidigare kanalfärder. 9 broar och 9 slussar blir det om jag räknar rätt.