Minigolfbanan i Karlsborg har hämtat inspiration från Karlsborgs fästning!Det pågick utläggning av nya bryggor i Karlsborg. Det är den tunga typen som ska dämpa vågor. Varning för fundament. 4 meter från stenmuren bör man gå.Håll vänster!
Under färden till Forsvik ägnade lite tid till att preppa båten inför slussningen. Forsviks sluss var den första man byggde i hela Göta kanal-projektet. Slussen är inte grävd, utan uthuggen ur ett berg. 500 man (indelta soldater) genomförde jobbet som tog 3 år. Slussen invigdes 1813. Trots allt jobb så är den ganska läskig att slussa i. Slussväggen är allt annat än slät. Vassa stenkanter sticker ut från den skrovliga väggen. Den södra väggen är slätare.
Alla fendrar på styrbords sida!
Efter Forsvik åkte vi över sjön Viken till Tåtorp, där det finns en manuell sluss med bara 20 cm nivåskillnad. Men nu går det utför! Över sjön Viken åkte vi 91,8 meter över havet.
Fikapaus vid Vassbacken
I dag valde vi att stanna vid Vassbacken. 9 båtar fick plats, där beskrivningen säger att 12 ska få plats utmed bryggan. 4 stycken 45-50-fotare tog upp mycket plats…
Vi tog en promenad utmed kanalen och hälsade på en flock får, passerade ställplatsen för husbilar (många bilar var det) samt spelade en runda på en rolig minigolfbana.
Det har varit behagligt varmt i dag, mycket tack vare den svaga motvind vi haft hela dagen.
I morgon ska vi stanna till i Töreboda för shopping. Sen planerar vi att fortsätta till Norrkvarn, som vi inte stannat vid under våra två tidigare kanalfärder. 9 broar och 9 slussar blir det om jag räknar rätt.
Vi tog det lugnt på morgonen. De fyra norska motorbåtarna på vår brygga samt flertalet av övriga gästbåtarna hade lämnat hamnen innan vi gjorde det.
Man spar 5 kr på att åka under Motalabron jämfört med att åka på densamma.
Vinden behagade trotsa meteorologerna på SMHI och norska YR. I stället för 5 m/s NV var det mestadels 7 m/s SV. Vindvinkel var ca 20 grader om babord. 35-40 grader är lagom för att segla. Det kom gammal dyning från SSV och nya krabba vågor nästan rakt emot.
Omberg i fjärran
Eftersom vi är i ”kanal-åka-mode” kände vi inte för att börja kryssa i den här vinden och vågorna. Så vi tuffade på i 4,5 knop med dieselns hjälp. Mitt på Vättern avtog vinden till 3 m/s, vred lite norrut så vindvinkeln blev 20 grader om styrbord samt ökade till 7-8 m/s.
Gästhamnen i Karlsborg. Väldigt många långtradare åker genom staden. Är det inte jobbigt att köra Vätternrundan med alla lastbilar?
Kl 13:56 är vi inte långt från inloppet till Göta kanal. På håll ser vi en båt lämna väntbryggan och sätta fart mot bron som vi ska passera. Vi ökar farten till nära max och hinner åka med i broöppningen.
Fotoförbud råder inom Karlsborgs fästning. Men det gäller enbart saker som kan betraktas som känsliga/hemliga. Vi antog att skylten inte var hemlig.
Efter förtöjning åt vi lunch. Sen promenerad de 2 km till Karlsborgs fästning. Vi besökte det intressanta museet samt den stora kyrkan. Det lilla fiket i museet var öppet, turligt nog.
Icke hemlig entré till museet.
På hemväg till båten passerade vi en Coop-butik. Konstigt nog är det alltid något vi behöver köpa när vi hittar en livsmedelsbutik.
Det är gott om plats vid gästbryggan. En Norsk båt som var mindre än vår förtöjde som granne till oss. Det var en Triss Magnum, byggd 1978. Alltså ett år äldre än vår Maxi 84. Trissen är 6 meter lång och 2,4 meter bred. Vikt 1200 kg.
I dag upptäckte Monica att gästhamnen i Karlstad är stängd på lördag, den dag vi tänkte lägga till där. Anledningen är att SM-veckan pågår i Karlstad, med massor av sporter. Planen var att Malte skulle kliva på där. Efter lite brainstorming kom vi på en alternativ lösning. Troligen lägger vi till i Kristinehamn i stället. Malte möter upp där. På söndagen planerar vi ta bussen till SM-veckan.
Det var disigt under förmiddagen i dag men sedan tittade solen fram och det blev varmt. Prognosen framöver är att det ska bli soligare och varmare.
I morgon tänker vi ta oss till Vassbacken. Den gästhamnen har vi inte besökt tidigare. Då har vi passerat Göta kanals högsta nivå, +91,8 m över havet, och dessutom gått igenom den första slussen där vattennivån sänks. Visserligen bara 20 cm, men ändå. Därefter återstår det 19 slussar innan vi är nere på Vänerns nivå, ca 43,8 m.
Slussvakten bestämde att de fyra båtar som skulle slussa borde kunna klämmas in i två slusskammare. Därmed fick de stuva om mellan båtarna. I vår grupp hamnade en större segelbåt, som var förberedd för vänster-sida i slussen. Eftersom även vi kör på vänster så skulle vi ligga tvåa.
Att ligga främst vid slussning är ganska tufft. Att ligga tvåa är en barnlek.
Även gastarna fick det lugnare i dag.
Efter de fem slussarna i Borenshult var det en kort transportsträcka till Motala. Där blev det väntetid för järnvägsövergång plus ett mötande fartyg.
Motala är en stor cykelmetropol / åtminstone de år Vätternrundan arrangeras
Vi gjorde ett kort stopp på två timmar, innan vi körde motor över Vättern. Det blåste rakt emot, 5-10 m/s. Eftersom vi inte fick missa broöppningen i Karlsborg, kändes det lugnast att använda dieseln.
Vi fick vänta en stund på broöppningen, sen vidare en ganska kort sträcka till Forsvik.
Högst belägna slussenSödra slussväggen är att föredra. Den norra består av ojämn sprängsten.En kort böj från slussen ligger gästhamnen med sprillans ny brygga med bommar.
Från början var det 11 båtar anmälda till kanalturen. Någon dök aldrig upp. Några har fallit bort under resan. Så sista biten fram till Vättern var vi bara 8.
En avslutade resan i Motala och en eller två stannade i Karlsborg. Ser ut som vi är fem kvar som kör vidare i morgon.
Vädret har jag inte nämnt. Det beror på att det har varit fint hela tiden…