Borensberg > Motala, 20 juni

Borensberg kl 06:10

Vi började dagen med en promenad i Borensberg. Det var en fantastiskt fin morgon. Helt vindstilla och sol.

Det var ingen brådska med frukosten. Dagens mål var Motala. Först skulle sjön Boren (7 sjömil) passeras, det tar 1,5 timmar. Därefter en slusstrappa på 6 steg, tre broar varav en järnvägsbro. Slussen i Motala räknas knappt på nivåskillnaden knappt är mätbar. Beräknad totaltid 3 timmar.

Ett regnväder med åska skulle komma till Motala vid 14-tiden.

Vi lämnar Borensberg

09:30 lämnade vi den fina gästhamnen i Borensberg. Då borde vi ha god marginal för att komma fram till Motala innan regnet.

Hopp-i-land-gasten

Uppslussningen gick galant. Och fort. Vi hade en finsk segelbåt, Flaxen, med oss i slussen. Vi slussade tillsammans med den båten alla slussar från Söderköping till Jolla Chokladfsbrik i Vänneberga.

Lokverkstaden Motala

Vi fick vänta i 25 minuter på järnvägsbron.
Motala

Kl 12:48 stannade vi i Motala. Vi hann sätta upp akterkapellet, köpa varsin glass och gå tillbaks till båten. Då kom skyfallet. Men vi fick ingen åska över oss. Vid Borensberg var det några blixtnedslag, men vi hörde bara mullret.

Publikhav framför storbildsskärmen

Vi fick inga bra platser för att titta på Sverige-Nederländerna i parken. Så vi tittade via datorn i båten.

Före matchen var stämningen så hög i den pub som låg alldeles intill vår båtplats – att vi flyttade till ett lugnare ställer.

I morgon ska vi segla över Vättern.

Berg > Borensberg, 19 juni, midsommar

När slussen öppnade kl 9 stod vi vid ICA och köpte lite kompletterande varor.

Kl 10;15, nu får vi snart börja slussa

Vi fick slussa alldeles för oss själva, hela dagen ända fram till Borensberg.

Regnet hängde i luften på fm, men sedan klarnade det upp.

Hej hej!

Efter 5-6 områden med slussar blir det det ett mer öppet landskap med många broar.

Kanalbåt, går åt vårt håll

Förvarning om bro. 400 meter förvarning
Skaplig villa med kanalutsikt

Vår biljett visar att vi får åka t.o.r. Biljetten gäller även som säsongsbiljett.

Wilhelm Tham passerade oss i Borenshult

Wilhelm Tham förtöjde för natten 20 meter från oss.

Vi riggade båten för fest, plockade fram sill, lök och lax och hälsade Robert ombord för midsommarfirande med knytkalas.

Det blev en mycket trevlig kväll i solsken.

I morgon åker vi till Motala. Det är ett gäng dubbelslussar i Borenshult plus en mindre sjö som ska passeras. Gångtid ca 2,5 timmar.

Från Borenshult till Forsvik

Första slussen i Borenshult

I dag hade vi tur!

Slussvakten bestämde att de fyra båtar som skulle slussa borde kunna klämmas in i två slusskammare. Därmed fick de stuva om mellan båtarna. I vår grupp hamnade en större segelbåt, som var förberedd för vänster-sida i slussen. Eftersom även vi kör på vänster så skulle vi ligga tvåa.

Att ligga främst vid slussning är ganska tufft. Att ligga tvåa är en barnlek.

Även gastarna fick det lugnare i dag.

Efter de fem slussarna i Borenshult var det en kort transportsträcka till Motala. Där blev det väntetid för järnvägsövergång plus ett mötande fartyg.

Motala är en stor cykelmetropol / åtminstone de år Vätternrundan arrangeras

Vi gjorde ett kort stopp på två timmar, innan vi körde motor över Vättern. Det blåste rakt emot, 5-10 m/s. Eftersom vi inte fick missa broöppningen i Karlsborg, kändes det lugnast att använda dieseln.

Vi fick vänta en stund på broöppningen, sen vidare en ganska kort sträcka till Forsvik.

Högst belägna slussen
Södra slussväggen är att föredra. Den norra består av ojämn sprängsten.
En kort böj från slussen ligger gästhamnen med sprillans ny brygga med bommar.

Från början var det 11 båtar anmälda till kanalturen. Någon dök aldrig upp. Några har fallit bort under resan. Så sista biten fram till Vättern var vi bara 8.

En avslutade resan i Motala och en eller två stannade i Karlsborg. Ser ut som vi är fem kvar som kör vidare i morgon.

Vädret har jag inte nämnt. Det beror på att det har varit fint hela tiden…