



Det fanns ju en avdelning för fotografi också!




Det fanns ju en avdelning för fotografi också!

I går flyttade vi båten från sportbaren till bryggan längst ut. Det skulle ju bli avtagande vind, så vi räknade med att det skulle bli en lugn natt.
Dock så ökade vinden och vågorna slog mot flytbryggan. Det gick att sova men det var gungigt. Så före frukost flyttade vi tillbaka ”till sportbaren”.
Eftersom prognosen var att vinden skulle öka skippade vi turen till Vadstena, vi har den hamnen i planeringen för returresan. Istället låg vi kvar i Motala.
Vi började dagen med en långpromenad till ”Lokverkstan”. Där låg tidigare Motala Verkstad. Att man producerade stora grejer där kan man ana när man på den gamla traversen kan läsa att den kan (kunde) lyfta max 70 ton. Man har haft en bred produktmix; Ånglok, handelsfartyg, mudderverk, färjor, ångmaskiner, krigsfartyg, slussportar, broar mm mm.

När vi gick in i Göta kanal var det ju första dagen för ”drop-in”-trafik. Då var det många (>30) som startade kanalturen. Många hade bråttom och avverkade många slussar per dag. Några (t.ex. vi) tog det lugnare och körde korta dagsetapper. Det har alltså varit ganska glest med båtar, som vi sett. Vi har bara mött några enstaka båtar.
De flesta båtar som går västerut, från Mem till Sjötorp är tyska. Som tvåa kommer de finska båtarna. Först på tredje plats, långt efter täten, kommer de svenska båtarna. Efter midsommar ökar mängden svenska båtar säger slussvakterna.
Först i dag kom de mötande båtarna. Ser ut som om båtar från Norge leder, tvåa är tyska, tätt följt av svenska båtar. På vår brygga nu i kväll ligger fyra norska båtar.

Vi tog en kopp kaffe vid strandkanten.

Vi ägnade nästan en timme åt Motormuseet. Namnet täcker inte på långa vägar ”sortimentet”. Nostalgi-museet vore ett bättre namn. Här hittar man bilar, mopeder, motorcyklar, cyklar, räknemaskiner, skrivmaskiner, radioapparater, skivspelare, bandspelare , datorer, mobiler plus gamla bilverkstäder och mycket mer tillverkade från 1800-talet och fram till nästan nutid.
I morgon är planen att vi ska segla över Vättern till Karlsborg. Vindprognosen ser ok ut. NV 3-8 m/s. Vi borde kunna segla dikt bidevind (*) över.
*) Förklaring för motorbåtsåkare och landkrabbor:
Dikt bidevind är en maritim term som betyder att ett segelfartyg seglar så nära vinden som det överhuvudtaget är möjligt.
Här är en snabb förklaring av de två orden:
När man seglar dikt bidevind skotas seglen så hårt det går för att båten ska kunna ta höjd och röra sig så mycket mot vindens riktning som båtens konstruktion tillåter.