Åter en tidig avfärd. Vi var först till den sluss som skulle hissa ner oss till Vänern. Klockan 09:03 körde vi in i slussen. Slussvakten ropade att han strax skulle komma och sänka ner oss. Han skulle bara hjälpa en person som behövde hjälp att registrera sig för kanalfärden (en norrman).
Sen dök det upp en kille som undrade om han kunde slussa ut för att bogseras till Mariestad för motorreparation och sedan komma tillbaka och slussa in igen, trots att han redan slussat in en gång. Han gjorden lång utläggning om sina problem. Det visade sig att han hade t.o.r.- biljett. Så slussvakten berättade att han får slussa in-och ut så många gånger han vill, eftersom biljetten även är säsongsbiljett!

Till slut blev vi utslussade och kunde plocka bort och packa ner alla fendrar. Klockan 10:30 kunde vi styra ut på en mycket vindfattig sjö.
Vi hade 31 sjömil framför oss. Prognosen var att vinden skulle öka successivt under dagen med mycket kraftiga byvindar.
Det gick en lätt dyning från Dalbosjön (= västra delen av Vänern). Den lilla vind som kom var sydlig, dvs medvind. Vi rörde oss knappt med bara seglen uppe.
Ju längre norrut vi kom desto jobbigare blev dyningen. Trots att vinden ökade till 5 m/s så slog dyningen ur vinden ur seglen.

Äntligen fick vi användning av paraplyerna. Men inte mot regn utan mot sol. Det blev otäckt varmt när vi gick för motor, exakt lika fort som det blåste åt samma håll.

Och det blev motorgång hela vägen.
Det är en mycket lång led in till handelshamnen, sen ytterligare en bit uppströms Varnan, en å, eller älv som det kallas här.
Vi fick en bra plats i gästhamnen utmed kajen, nära servicehuset.
Sen blev det promenad genom den vackra gamla staden.


Nu blir vi kvar här några dagar. En utflykt till Karlstad är planerad, där det pågår SM-tävlingar i olika sporter.
Och så stuvar vi om i båten, så det blir plats för gasten Malte.