Nu har vi startat årets segling

Vi var omringade av regnmoln över Bråviken

Med en N-NO vind på 3-5 m/s var det lätt att länsa från Oxelösund över Bråviken.

Tommy är gast första etappen till Bergs slussar. Det är för Tommy mycket välkända vatten vi seglar på.

Vi fick en rejäl regnskur, men det var vi klädda för.

Sista biten över Bråviken var det rätt mycket dyning men det klarade vi lätt.

När vi girade upp på Slätbaken och passerat Capella Ecumenica fick vi börja kryssa. Vinden var ostadig med vindvridningar och blev byig. Det var väl en kombination av bymolnen och terrängen som gjorde det.

Vinden avtog och vi körde motor genom Ettersundet och förbi Stegeborgs slottsruin.

Vi ligger som tredje båt vid kajen i Mem

Framme vid Mem låg det 20 båtar. Vi fick lägga oss utanpå en tysk båt. De hade kommit tidig och hade redan checkat in och fått dekalen, som visade att de ska gå hela kanalen.

Efter att ha klättrat över båtarna innanför oss tog vi en promenad. Men så upptäckte vi att regn var på väg så vi skyndade oss tillbaka till PerMonick och akterkapellet.

Regnet det bara öser ner

Datorn kopplades upp och vi tittade på nät IFK Norrköping vann över Varberg.

I morgon öppnar Göta Kanal för högsäsongen och drop-in. Blir spännande att se hur lång tid det tar för slussvakterna att få in alla båtar genom slussen. Det brukar vara 4 båtar/slussning.

Höstsegling med inslag av sommar

Harstena-Lundarna-Oxelösund, 27 sjömil

Ja, då har vi kommit hem igen! De sista sjömilen delade vi upp i två delar, med mellanlandning vid Lundarna.

På morgonkvisten promenerade jag genom Harstena by till bageriet. Inhandlade varsin fralla till frukosten och en bulle till kaffet. På tillbakavägen gick jag en omväg för att ta den obligatoriska bilden på ekan, som får åldras i en grässlänt.

Vi tuffade ut ur Harstena hamn kl 08:45. Det var en svag vind från N till NV. Men det var en kylig klar luft. Sikten var ”oändlig”, så man fick verkligen känslan av höstsegling.

Bra vind för motorgång!

Vinden varierade i styrka från 0 till 3 m/s, så det fick bli motor ända till Lundarna. (Däremot blåste det ute i den yttre farleden genom Östergötlands skärgård. Jag kunde på plotterns AIS följa hur Vitesse med god fart kryssade sig fram därute!). Jag noterade att det i det nya sjökortet kommit till ett antal nya förslag på fritidsbåtsleder i Östgötaskärgården. Det lägger vi på minnet till nästa besök.

Ön Röda Kuggen passerades för motor.
Nu har vi åkt varvet runt!

Klockan 12:07 korsade vi ”spåret” från vår utsegling till Mem den 20 juni. Spåret hade tidstämpeln 12:45. Nu hade vi åkt varvet runt!

När det blåser NV är det inte lätt att hitta lä på på Lundarnas norra sida. Men det finns en liten rund och grund plats där det då är totalt lä. Där låg vi med ankaret nästan rakt ner på två meters djup. Nu var det högsommarvärme och solskyddsfaktor 30 kom fram.

Vinden ökade till 7 m/s över Bråviken.

När vi gick ut på Bråviken mojnade vinden till att börja med. Vi fick senarelägga ”taxin” (syrran Gunilla) med en timme. Men halvvägs över så ökade vinden och vred samtidigt emot. Vi kunde sträcka rakt på Femörehuvud och fick bra fart på båten sista biten.

Plötsligt var vi framme i hemmahamnen Oxelösund och årets långsegling på 10 veckor är slut!

Kul att du ville läsa mina notiser om seglingen genom Göta Kanal, upp till Strömstad och ner runt Skåne och tillbaks upp till Södermanland.

Mer detaljer om etapperna och gastarnas insatser kommer lite senare…

Tack för i år! 😎