Söderköping > Norsholm

Frukost med utsikt i Söderköping

I dag tog vi sovmorgon. Vi lät de mest stressade båtarna lämna hamnen innan vi gav oss av.

Det blev mycket köer och väntetid i kanalen i dag. Dels var det många båtar som nu kört in i kanalen när man öppnat för drop-in, dels är det många nyanställda som nu introduceras i jobbet av de mer erfarna arbetskrafterna. Det gör att en del slussvakter behöver serva ett par slussar. Totalt tar man in ca 100 sommararbetare, de flesta skolungdomar.

Väntar på att bron över E22 ska öppna. Det sker varje hel och halv timme.

Totalt blev det 11 slussar i dag. De första 9 slussarna hade vi sällskap av tre båtar, en finsk och två tyska. Den finska båten och vi var segelbåtar, så vi fick ligga främst i slussen (för segelbåtar har vinsch).

Bra ställe för kaffepaus med glass

Vi stannade vid Jollla i Wenneberga. Dels fick vi gott kaffe och mycket god glass dels slapp vi de andra båtarna.

Väntbryggan vid Jolla

Efter kaffepausen blev det långa avsnitt utan slussar, så vi kunde vila ut lite. Efter slussen Brådtom (ja, den heter så) var det bara en broöppning kvar till Norsborg. På samma sträcka passerade vi med god marginal under E4:an.

Diana på väg in i Norsholm

Vi hittade en bra plats i Norsholm, alldeles intill dieselpumpen. Så efter restaurangbesök och kompletterande inköp (kryddor) i handelsboden passade vi på att fylla på diesel (15 liter) samt vatten (35 liter).

Det har varit soligt hela dagen, då tuben AfterSun fick användas på kvällen.

I morgon torsdag åker vi till den första etappens slutpunkt, Bergs slussar.

Rusning in på Göta Kanal!

Grupp 2 formerar sig för inslussning

Natten var lugn i Mem. Vi vaknade av väckarklockan kl 07:30. Efter frukost riggades båten för slussning. Alla fendrar hängdes ut , med tygskydden avtagna.

Den förliga sluss-linan är 20 meter lång. En ögla med pålstek läggs över en förtöjningsring, andra eller tredje ringen framför båten. Linan går genom ett block, som är fäst i knapet i fören. Linan går vidare akterut till skotvinschen. Där vinschas båten förut vartefter vattnet i slussen höjs.

Linan i aktern, som också har en ögla med pålstek läggs över en ring nära aktern. Linan fästes i båten och får ligga fast under hela slussningen.

Det var ca 25 båtar som köade för att komma in i slussen. Vi hade en fördel att ha en liten båt, som gick att klämma in mellan alla 40+ fotare. Det gjorde att vi kunde åka med grupp 2. Vi var båt nr 7 att slussa i dag. Trots det var vi inte framme i Söderköping förrän kl 12:40. Kanalen öppnades kl 9, men det var många som skulle checka in, där personalen hade väldigt mycket att berätta om regler och tips.

Vi var tre båtar i grupp2. Det var en ung gast på grannbåten!

Vi mötte en turbåt i en kurva. Då fick vi passera varandra styrbord mot styrbord – det har jag inte varit med om tidigare. Turbåtarns vill ha ytterkurva.

Framme i Söderköping.

På eftermiddagen pågick Söderköpings stadslopp med mängder av löpare (och gångare).

Fullt med båtar och fullt med löpare.

Juni passerade på kvällskvisten, på din väg från Göteborg till Stockholm. Diana är på väg åt andra hållet.

I morgon onsdag är planen att segla Söderköping > Norsholm, med 11 slussar.

Framme vid Bergs slussar

Lugnt på kanalen

Vi mötte några få båtar under dagens kanalfärd. Det märks verkligen att säsongen inte har dragit igång än.

Det var rätt med slussar när vi passerat Söderköping. Några sjöar passerades där vi gick pusta ut.

Ingen brist på vatten i kanalen

I Norsborg fick vi vänta 45 minuter på att järnvägsspåren skulle öppnas. Och när de gjorde det var slussvakten framme och skyndade på oss. Två motorbåtar från andra hållet var sena i starten och hann inte igenom…

Sjön Roxen är större än man kan tro. 14 sjömil handlar det om, vilket motsvarar ungefär 2 x Bråviken. Med vår ekonomifart (5,2 knop) tog det 2 timmar 45 minuter att passera.

Framme vid gästhamnen hade Janne just tillagat en superb middag (spagetti & köttfärssås).

Vi parkerade på södra sidan i hamnen vid boj. Efteråt upptäckte vi att där fanns eluttag, vilket är praktiskt – även om batterierna är fulladdade via motorns generator.

Vinden friskade i så ett par större motorkryssare valde att lägga till vid den lugnare (enklare) norra kajen.

Våra vänner göteborgarna – som köpt båten i Nyköping och ska till Lilla Bommen i Göteborg- dök upp vid 23-tiden i mörkret. De hade valt att stanna en stund i Norsholm för att grilla och basta, och var kanske inte beredda på den långa färden över Roxen…

Göteborgare i Norsholms sluss