Norsholm > Berg, 18/6

Båtarna köar för sluss och järnvägsbro

I dag tog vi sovmorgon. När vi tittade ut kl 8 låg redan ett par båtar och väntade på slussen, som öppnade kl 9.

Järnvägsbron öppnas

Lagom som vi gått ut från kajen för att lägga oss i kö, så började det regna. Men vi hade gott om tid att ta på oss regnställen. Regnet upphörde efter en kvart, men vi behöll regnställen på i den kyliga vinden.

Vi var tre båtar som slussade samtidigt. Varav en 2-mastad bjässe med finsk flagg.

Vi fick vänta 20 minuter på en lucka i tågtrafiken. Slussvakten meddelade sedan att vi hade 5 minuter på oss att passera järnvägsbron sedan den öppnat. Alla var på tå och vi tog oss ut på 2 minuter och 20 sekunder.

Roxen

Klockan 10:30 kunde vi öka varvtalet och styra ut på Roxen. Nu hade vi 15 sjömil och 3 timmar framför oss innan vi var framme i Berg. Som jämförelse är Bråviken ca 7 sjömil bred vid yttre farleden.

Vinden ökade. Vi hade 7 m/s vid Norsholm. Framme i Berg blåste det 9, med byar på 12 m/s.

Det gick ganska hög sjö och vi hade motvind. Så PerMonick stampade i sjön och en del vågor sköljde över däck. Undertecknad hade slarvat med att låsa fördäcksluckan, när mörkläggningsduken togs bort. Därför var det ganska blött i förpiken. Men med värmaren på full värme, styrd till enbart förpiken, så var allt torrt när vi väl hade slussat upp till bassängen i Berg.

Fler gastar!

Efter en stunds väntan går vi in i slusstrappan med två andra båtar. Nu hade vi 7 slussar att avverka.

Eftersom vi låg i bakre delen av slussen var det ganska lugnt. Trots att slussvakten öppnade portarna så vattnet sprutade.

Efter ett par slussar kom Monica och Ewa nedför slänten intill slussarna. De fick varsin flytväst och en snabbkurs i slussteknik. Då fick skepparen 3 gastar att dirigera för att få linorna på plats.

Lugnt i gästhamnen

Efter en matbit på näraliggande restaurang vinkade Monica och undertecknad av Tommy och Ewa, som mycket snällt skjutsade Tommy hem till Nyköping.

Tommy och jag har haft fyra mycket varierande dagar på färden från Oxelösund till Berg. Vi har förutom seglade och slussande hunnit med flera fotbollsmatcher (VM pågår) och många långa diskussioner om hur vi hade det under tidningsbranschens guldålder. Skepparen tackar för fyra roliga dagar!

Där slussade vi upp i dag

Under fredagen, midsommar, kommer Monica och jag att ta oss från Berg till Borensberg. Det är 11 sjömil (22 km), 16 slussar och 6 timmars beräknad gångtid.

Dagens etapp 16 slussar

I Berg börjar det med en trappa med 7 slussar plus två dubbelslussar.

Vi ligger 10 båtar i gästhamnen. Vår starttid är kl 09:00.

Etappen avslutas i Borenshult, inte långt från Motala.

Ökningar över 100 % blir svårbegripliga…

Bokningarna minskade mellan 2019 och 2020. Men nu inför 2021 har många bokat biljett i förtid. Räknat från 2019 har bokningarna ökat med 80 %.

Lina i propellern!

När vi ligger i sluss 5 hör vi ett fasligt skrik i en sluss bakom oss. Det är en dansk båt som fått en lina i propellern!

När vi just ska börja äta, efter avklarad slussning, kommer dansken i farlig fart, till synes rakt mot vår sida. Det är den bogserande (holländaren) som missbedömt farten. Undertecknad plus en person från en annan båt kastar oss upp på bryggan och lyckas fånga båten innan den drämmer in i bryggan, strax framför oss.

Sedan kan vi äta en utsökt soppa och lugna ner oss…